subaruLink Youtube

SANYO DIGITAL CAMERA

SCOOBYSPORT TUNING

De ontwikkeling van autotechniek heeft in de laatste jaren zeker niet stil gestaan. Tegenwoordig heeft iedere auto een computer aan boord, en is een remap de meest populaire vorm van tuning geworden. Deze vrij veilige manier om het motorvermogen te verhogen, die ook door ScoobySport wordt verzorgd, is zeer eenvoudig uit te voeren. Nadeel is echter wel dat de winst beperkt wordt door de limiet van de aanwezige techniek. Wil je meer betrouwbaar vermogen uit de motor halen, dan ben je aangewezen op technische tuning.

MOTORISCHE SUBARU TUNING by SCOOBYSPORT

Tuning begint met een goede basis, en ook daarin is ScoobySport een expert. Regelmatig bouwen wij 2,0 en 2,5 liter motoren op voor klanten die net even verder willen gaan dan de 300 pk waar je met een standaard turbo niet overheen komt. Blokken worden op maat gebouwd met accessoires naar uw keuze. Denk hierbij aan STi drijfstangen, of gesmede zuigers. Ook het monteren van een grotere turbo, en het afstellen van de ECU op hogere vermogens is voor ons bekend werk.

Vraag gerust eens een vrijblijvend advies aan bij Leon Reijnen.

 

 

 


ECUTEK (vanaf my99)

oem99Door middel van de door de Engelse Firma EcuTek ontwikkelde software is het mogelijk de kenvelden (tabellen waaruit de motorelektronica de gegevens betreffende inspuithoeveelheid, ontstekingstijdstip en turbodruk en turbodruksturing haalt) van de motorelektronica aan te passen. De standaard kenvelden van de Impreza lopen behoorlijk ver door, hierdoor is het mogelijk om probleemloos de turbodruk enigszins te verhogen zonder dat er problemen ontstaan. Het mengsel en het ontstekingstijdstip passen zich redelijk aan. Wil je echter een perfecte afstelling, waarbij de mengselsamenstelling en het ontstekingstijdstip perfect passen bij elke belastingstoestand, dan kom je er niet onderuit de standaard kenvelden aan te passen. Iedereen met een Gtt of Wrx,P1,Sti,Forester-Turbo of Levorg heeft waarschijnlijk al eens gemerkt dat de acceleratie niet altijd even vloeiend verloopt. Dit is bij een aanpassing van de kenvelden nagenoeg helemaal te verhelpen.

De standaard turbodrukregeling is volledig afgesteld op een originele auto. Ga je het uitlaatsysteem modificeren dan klopt de afstelling niet meer. Drukpieken met aansluitend een dal komen erg vaak voor. Een andere afstelling van de turbodrukregeling geeft weer een perfect verloop van de turbodruk zonder extreme pieken. De turbodrukregeling moet bij IEDERE auto afzonderlijk worden afgesteld voor een optimaal resultaat. Verder zit in de motorelektronica van de GTT en WRX/STi nog een snelheidsbegrenzer ingebouwd. Bij de GTT (MY99 en MY00) is dit een systeem wat in 3 stappen de turbodruk reduceert. De eerste stap wordt bereikt bij een snelheid van 220 km/h, de tweede stap bij 230 km/h en de derde stap bij 236 km/h. Bij deze derde stap is er nog maar ongeveer 0,5 bar turbodruk over, zodat de auto niet meer sneller wordt.

fuel2004In de Subaru ECU zitten ook diverse veiligheidsvoorzieningen ingebouwd zoals een correctie van het ontstekingstijdtip bij pingelen, een verrijking van het mengsel bij pingelen, reductie van de turbodruk bij aanhoudend pingelen. Al deze veiligheidsvoorzieningen worden ook bij tuning volledig intact gelaten. Er zijn dus mogelijkheden te over! De Impreza kan optimaal worden afgesteld zonder verhoging van de turbodruk, hierbij zullen de prestaties niet of nauwelijks toenemen, maar de “drivability” van de auto zal verbeteren. Verder hebben we een afstelling ontwikkeld die met verhoogde turbodruk een forse toename van het koppel en vermogen geeft en tevens de “drivability” verbetert. Alle programma┬┤s worden door ons optimaal op elke Subaru Impreza afgesteld. Dit is mogelijk met behulp van de uitgebreide diagnoseapparatuur die we ter beschikking hebben. De mengselsamenstelling en de afstelling van de turbodruk worden optimaal afgesteld.

 


 

vliegwiel3LICHTER VLIEGWIEL

Een van de opties die ScoobySport biedt, is het vervangen van het vliegwiel. Het vliegwiel bevindt zich tussen de motor (krukas) en de versnellingsbak, en de taak van een vliegwiel is om de motor soepel te laten lopen, zowel stationair als bij toerentalstijging. Dit wordt bij een standaard Impreza gerealiseerd door een zwaar vliegwiel toe te passen (bijna 12kg). Een nadeel van een zwaar vliegwiel is echter dat de motor veel hinder ondervindt bij het optrekken. Het zware vliegwiel moet immers ook in beweging worden gebracht.

Het ScoobySport vliegwiel is speciaal ontwikkeld voor de Impreza. Gemaakt uit hoogwaardig aluminium is het zowel licht als duurzaam, en met 4,31kg eigen gewicht is zeker sprake van een flinke verbetering ten opzichte van het standaard vliegwiel. Het scheelt enorm veel vermogen of een motor 12kg moet rondslingeren of 4,31kg.

Het gaat echter niet alleen om gewichtsverlies, maar ook om de plaats waar het gewicht zit. Als je bijvoorbeeld een fietswiel tussen je vingers laat draaien, voel je goed wat massa doet bij een ronddraaiende beweging. Dit noemt men ook wel centrifugaal krachten. En door het gewicht van het vliegwiel zo veel mogelijk in het midden te positioneren, nemen de centrifugaal krachten enorm af.

 

 


aandrijfasCARBON AANDRIJFAS

Net zoals een gewichtsbesparing bij een lichter vliegwiel een enorme verbetering oplevert, zo ook geldt dit voor de cardanas. De standaard cardanas van een Impreza is een zwaar bakbeest, dat iedere keer als je gas geeft door de motor in beweging moet worden gebracht. Een Impreza heeft standaard bijna 25% aandrijfverliezen en dat zit juist in dit soort zware onderdelen. Door toepassing van een carbon cardanas gooi je al dit overbodig gewicht overboord. Deze as is zowel voor straat- als voor racegebruik geschikt. Montage is ook mogelijk bij ScoobySport.